HANDELSKAMMER N I tiden 12 25 oktober 2015 gjennomførte Norsk Tysk Handelskammer en spørreundersø kelse blant 660 tyske og norske bedrifter om stemningen i norsk næringsliv Spørsmålene tok blant annet for seg den aktuelle og fremti dige oppdragssituasjonen det norske marke dets attraktivitet og risikofaktorer som skatte trykk lønnskostnader og tilgang til fagpersonell Spørsmålene ble rettet til eksportører produ senter tjenestetilbydere og representanter for datterselskaper i lett modifisert form Svaran delen lå på 11 prosent Konjunkturbarometeret for Norge vil komme to ganger i året fremover i april og oktober Det skal gi tyske bedrifter et informasjonsgrunnlag og være en indikator til bruk for planlagte eller fremtidige utenlandsaktiviteter God stemning og forsiktige fremtidsutsikter Flertallet i alt 60 prosent av bedriftene som deltok er fornøyde med den aktuelle situasjo nen i norsk næringsliv Mer enn to tredjedeler vurderer situasjonen i sin bransje som god Halvparten er tilfredse med resultatene i for hold til fjoråret Når det gjelder den aktuelle oppdragssituasjo nen er tyske firmaer mer tilbakeholdne enn norske i sin vurdering av det norske markedet 60 prosent av tyskerne er fornøyde med tilgan gen på oppdrag mens den norske siden er oppe i 75 prosent Derimot er bare 40 prosent av re presentantene for tyske datterselskaper i Norge fornøyde med den aktuelle situasjonen Bud sjettnedskjæringer 55 6 prosent endringer i forbruksmønsteret 26 prosent og tap av part nere og kunder 11 prosent oppgis som de vik tigste grunnene til den labre stemningen Alt i alt vurderer 65 prosent av de spurte Norge som et attraktivt eksportmarked For tyske dat terselskaper er Norge attraktivt 33 prosent el ler svært attraktivt 33 prosent som avkast ningsmarked for sine produkter Skatte og avgiftsnivået tilgjengelighet på fagpersonell Konjunkturbarometer for Norge høsten 2015 D Zwischen dem 12 und 25 Oktober 2015 führte die Deutsch Norwegische Handelskammer eine Konjunkturumfrage unter 660 deutschen und norwegischen Mitgliedsunternehmen zur wirt schaftlichen Stimmung in Norwegen durch Ab gefragt wurden unter anderem derzeitige und zukünftige Auftragslage Attraktivität des norwe gischen Marktes sowie Risikofaktoren wie Steu erbelastung Lohnkosten und Zugang zu Fach kräften Die Fragen gingen in modifizierter Form jeweils an Exporteure Produzenten Dienstleister sowie an Vertreter von Tochtergesellschaften Die Rück laufquote lag bei 11 Prozent Das Konjunkturbarometer Norwegen wird in Zu kunft zweimal im Jahr erstellt jeweils im April und Oktober Es soll deutschen Unternehmen als Informationsgrundlage und Gradmesser für ihre geplanten beziehungsweise weiterführenden Auslandsaktivitäten dienen Gute Stimmung bei verhaltenem Blick in die Zukunft Die Mehrheit nämlich 60 Prozent der teilneh menden Unternehmen zeigt sich zufrieden mit der gegenwärtigen Wirtschaftslage in Norwe gen Mehr als zwei Drittel beurteilen die Lage in nerhalb ihrer Branche als gut die Hälfte von ih nen ist mit den Ergebnissen im Vergleich zum Vorjahr zufrieden Bei der Beurteilung ihrer derzeitigen Auftragsla ge sehen deutsche Unternehmen etwas verhal tener auf den norwegischen Markt als norwegi sche 60 Prozent der Deutschen sind demnach mit ihren Auftragsbüchern zufrieden auf norwe gischer Seite sind es ganze 75 Prozent Bei den Vertretern deutscher Tochtergesellschaften in Norwegen zeigen sich nur 40 Prozent mit der ak tuellen Situation zufrieden Vor allem Budgetkür zungen 55 6 Prozent Änderungen im Verbrau cherverhalten 26 Prozent und der Wegfall von Partnern und Kunden 11 Prozent werden als wichtigste Gründe für die verhaltene Stimmung angeführt Konjunkturbarometer Norwegen Herbst 2015
Hinweis: Dies ist eine maschinenlesbare No-Flash Ansicht.
Klicken Sie
hier um zur Online-Version zu gelangen.